در پستهای قبلی قسمت اول نحوه ساخت موتور جت رو تا جایی که ساختمان کلی و شکل شمایل اولیه به موتور داده شد به قلم طراح و سازنده اون برای شما مراجعه کننده های عزیز گذاشته بودیم!

و اما ادامه کار: بالاخره زمان اولین تست فرا رسید. اما خود تست نیز مقوله نسبتا پیچیده ای است به خصوص برای کسی که تابحال همچین پروسه ای را از نزدیک ندیده بود و کل تجربه اش در مورد این موضوع به چند فیلم چند ثانیه ای خلاصه شده بود. اما کار باید انجام می شد. بهتر دیدیم تا چند نمونه ازمشکلاتی که در زمان استارت و تستهای اولیه بوجود آمد را باختصار نام ببریم. مشکلاتی که اگرچه بسیاری از آنه شکست بودند اما یک گام بسیار مهم بسوی پیروزی بودند و یک درس بزرگ برای من.

نخستین چاش در زمینه استارت چرخاندن شفت با سرعت بالای ۳۰۰۰۰ دور بر دقیقه بود که این کار باید توسط یک استارتر انجام میشد. استارتری که بتواند در زمان جدا شدن سرعتی معادل ۳۰۰۰۰ دور بر دقیقه را برای موتور ایجاد کند. اما این تنها یکی از مشکلات بود. مشکل بعدی تولید و هدایت شعله به داخل محفظه احتراق به صورتی که شعله خاموش نشود بود. زیرا چرخش کمپرسور هوا با سرعت بسیار بالایی وارد موتور و محفظه احتراق می کند و به سرعت از درون آن خارج می شود.

سژس نحوه تزریق سوخت بود. اگر سرعت این کار زیاد باشد باعث نابودی موتور می شود چرا که حرارت  بسرعت و بصورت تصاعدی بالا می رود و تمامی قطعات موتور را نابود می کند و اگر سرعت تزریق سوخت کم باشد شعله ای تشکیل نمی شود یا اینکه براحتی خاموش می شود.

به تست باز می گردیم. همانطور که میشد پیش بینی کرد اولین تست موفقیت آمیز نبود. پس از این تست با تغییر در نحوه استارت موتور چندین با ر سعی کردم. اما هر بار قطعات بشدت سرخ می شد و موتور به دور خود اتکایی نمی رسد. تا این که تصمیم به ایجاد تغییرات جزیی در ساختمان خود موتور گرفتم. این کار از درزبندی های بسیار قوی تر نسبت به قبل شروع شد و پس از هر تغییر حد اقل سه تست صورت می گرفت. اما تغییر محسوسی در کار دیده نمی شد. تا اینکه تصمیم به ری دیزاین کردن کلی گرفته شد. کار باز طراحی در سطح کلی آغاز شد تقریبا تمامی قطعات موتور حتی کاور بیرونی آن هم دچار تغییرات و بهینه سازی شد. این تغییرات تاثیر بسزایی بر روی کارکرد موتور داشت ولی آنقدرها هم محسوس نبود چرا که موتور همچنان با حرارت بالا و سرعت کم کار می کرد. پس از این باز طراحی ها قسمتهای کلیدی در طراحی استخراج شد تا با تغییر در این نقاط کارکرد موتور بهبود یابد. یکی از این نقاط کلیدی محفظه احتراق بود. پس از شروع بازسازی بخشهای کلیدی بیش از 7 تا 8 طرح از محفظه های احتراق ساخته و بر روی موتور نصب و تست شد. نتایج خوبی حاصل شد اما باز هم کارکرد موتور چندان مطلوب نبود و موتور به کارکرد بد خود ادامه می داد.

پس از محفظه احتراق نوبت توربین بود که کار بهینه سازی روی آن انجام شود. بیش از 10 نوع توربین متفاوت با زوایای متفاوت بر روی سیستم تست شد اما باز هم در تمامی این آزمایشات نتیجه مورد انتظار حاصل نشد.اما بهینه سازی نقاط کلیدی ادامه یافت تا جایی که در اواخر سال 1384 مشکل اصلی پیدا شد.

در پست بعدی ادامه روند ساخت توربو جت کوچک پر دردسر را برای شما منتشر خواهیم کرد

در عکسهای زیرین تصاویری از تستهاس ناموفق موتور را خواهید دید. فیلمهای مربوط به این تستها بزودی در لینکی جداگانه قرار داده خواهد شد.

استارت ناموفق

گداختگی بیش از حد در پره ها

استارت ناموفق

گداختگی بسیار بالا در پره ها و بدنه خروجی

دیسک شکسته

تصویر توربینی که در یکی از تستها دچار شکستگی شد

دیسکهای توربین

توربینهایی که در جریان تستها مورد استفاده قرار گرفتند