اینتیک یا ورودی هوا
در موتورهای توربوجت واقعی نقش اینتیک یا همون دهانه ورودی بسیار مهم و تعیین کننده است به طوری که همین کانال که به دید خیلی ها بسیار سادست میتونه باعث بشه دو هواپیمای هم قدرت سرعتهای خیلی متفاوتی داشته باشند.
برای نمونه یک هواپیما با اینتیک ثابت حداکثر میتونه به سرعت ۱.۶ ماخ (سرعت صوت) اما اگه همون هواپیما با همان قدرت رو به اینتیکهای هندسه متغیر مجهز کنیم شاید بتونیم به ۲ تا ۳ ماخ برسونیم.
اما دلیل این امر اینه که موتورهای جت نمیتونند از هوای مافوق صوت تغذیه کنند چون این سرعت جریان باعث سرج کمپرسور و خارج شدن احتراق از محفظه احتراق و اسیب موج ضربه ای به قسمتهای مختلف موتور میشه
همین امر باعث شد اینتیکهای با دهانه متغیر پا به عرصه وجود بذارند. عملکرد این نوع از اینتیکها بر اساس تولید موج ضربه ای است و بطور ساده به این صورت است که سنسورهایی سرعت هوای ورودی به موتور را سنجیده و به عملگرهایی که در کانال ورودی اینتیکها نصب شده اند دستود باز و یا بسته شدن میدهند به طوریکه هر چه سرعت هوا بیشتر باشد فلپ های تعبیه شده در دهانه ورودی تمایل به بسته تر شدن دارند و هرچه سرعت کمتر شود دهانه ورودی بازتر میشود. این فلپها به صورت چند مرحله و با چند زاویه متغیر پشت هم قرار دارند که این کار سبب میشود هوا هنگام عبور از محیطی ونتوری با زوایا متفاوت دچار شکستهای پی در پی شده و در نتیجه سرعت ان کم و فشارش افزایش میابد.
برای درک بهتر موضوع به تصویر زیر دقت کنید:
در سرعتهای فراصوت بالاخص بالای ۱.۶ ماخ اکثر کار فشرده سازی در همین اینتیک های متغیر صورت میگیرد و نقش کمپرسور خود موتور کمتر کمرنگتر میشود.
اما وظیفه مهم دیگر دهانه های ورودی موتورهای جت این است که در شرایط پروازی گوناگون و در حالتهایی که هواپیما در مانورهای گوناگون قرار دارد بدون هیچ کاستی هوای مورد نیاز موتور را تامین کند و مانع از واماندگی موتور یا همون خفه کردن موتور و در نهایت خاموشی ان شود
البته گفته های فوق فقط یک نگاه کلی بود به اینتیکها تا دیدتون رو به این بخش بسیار پیچیده بازتر کنم.
اما میکروجتها این مشکل رو ندارند . البته اگه شما هم قصد کنید میکروجتتون رو روی یک هواپیمای مافوق صوت نصب کنید حتما با این مشکلات دست به گریبانید .
اینتیک موتورهای میکروجت صرفا باید انتظارات زیر رو براورده کنند.
تامین هوای مورد نیاز موتور و پوشش کمپرسور و ایجاد یک گپ یا خلاصی بسیار ناچیز که این باعث میشه فشار رو رد نکنه و در نتیجه فشار داخل موتور بالا رفته و در نتیجه راندمان موتور افزایش پیدا خواهد کرد.
کار ساخت اینتیک برای کمپرسور های شعاعی کار ساده ای نیست چون اکثر کمپرسورهای شعاعی دارای انحنای خاصی در طول پره ها و در نهایت در شکل کلی کمپرسور هستند و خود این انحنا کار ساخت اینتیک رو سخت میکنه.
بنده دو راه برای حل این مشکل پیشنهاد میکنم .
اول استفاده از پلی اتیلن در ساخت اینتیک هست که در برخی از میکروجت ها هم مرسوم است و بنده هم از این روش استفاده کردم
پلی اتیلن رو بخاطر نرمی زیاد میشه براحتی تراشید و با دست براحتی اصلاحات رو روش اعمال کرد ویا اینکه باساخت یک تیغچه به شکل انحنای کمپرسور براحتی انحنای مورد نظر رو اعمال کرد.
حسن پلی اتیلن اینه که وزن کمی داره و حسن مهمترش هم اینه که باعث میشه در صورت برخورد کمپرسور به اینتیک هیچ اسیبی به پره کمپرسورتون نرسه.
اما روش دوم استفاده از اینتیک خود توربو شارژرهاست
به این صورت که میشه با ماشین تراش قسمت داخلی اینتکی که مورد نیاز ماست رو براحتی از قسمتهای دیگه برش داد و از باقی قسمتها جدا کرد. سپس تا حد امکان باید از وزن اون کم کنید. این کار رو میتونید با تراش و نازک کردن قسمتهای خارجی اینتیک انجام بدید. در این صورت شما فقط یکم سلیقه نیاز دارید تا این اینتیک رو با باقی قسمتها مچ کنید.