اصول کاری تمام موتورهای احتراقی بر پایه احتراق و انبساط هوای فشرده استوار است.پس موتور جت هم از این مسئله مستثنا نیست. برای همین میتوان کمپرسور را اصلی ترین و کلیدی ترین بخش از یک موتور جت نامید.

کمپرسورها در موتورهای جت به دو نوع اصلی تقسیم بندی میشوند. یعنی نوع محوری و نوع شعاعی یا مرکز گریز.

در گذشته  بیشتر موتورهای جت از کمپرسورهای شعاعی استفاده میکردند که اصلی ترین مزیت ان سادگی در ساخت خود کمپرسور و سادگی در ساخت  موتور به علت استفاده از قطعات کمتر بوده است.

اما امروزه با پیشرفتهایی که در طراحی کمپرسورهای محوری صورت گرفته و رشد کیفی ای که در اولویت طراحان است اکثر موتورها از کمپرسور های محوری استفاده میکنند اما با این وجود هنوز هم کمپرسورهای مرکزگریز جایگاه خود را حفظ کرده و در برخی از موتورهای توربو شفت امروزی جایی برای خود باز کرده اند.

امروزه بیشترین کاربرد این نوع از کمپرسورها در صنعت خودرو به عنوان توربوشارژر هاست که وظیفه پیش کمپرس را برای موتورهای درونسوز انجام میدهند. پس کسایی که قصد ساخت میکروجت رو دارن میتونن به راحتی وبا مراجعه به تعمیرگاه های  ماشینهای سنگین براحتی یک کمپرسور شعاعی خوب و ارزون رو تهیه کنن.

شما میتونید گاها یک کمپرسور مجانی هم گیر بیارید چون اکثر توربوشارژر ها به علت خرابی بیرینگهاشون تعویض میشن و اغلب کمپرسورهای سالمی دارن . این کار شما رو حداقل صد هزار تومن تو مخارج ساخت جلو میندازه .

در خرید کمپرسور باید خیلی دقت کرد چون دو کمپرسور هم اندازه میتونن فشار و دبی مختلفی رو به ما بدن پس باید اطلاعاتشونو از روی منحنی مشخصه ای که در پست بعدی بهش اشاره میشه استخراج کرد و بعد اقدام به خرید کرد.

اما بریم سراغ نحوه عملکرد کمپرسور

  منظور از نصب کمپرسور فشرده سازی هوایی است که از درون موتور عبور می کند. سیستم کلی عملکرد کلیه کمپرسورها مشابه است. کمپرسور انرژی جنبشی را به فشار تبدیل می کند. برای رسیدن به این هدف ابتدا سرعت را به بالاترین حد ممکن رسانده و سپس بصورت آنی سرعت آن گرفته می شود. انجام این عمل سرعت را به فشار تبدیل می کند. ما در این پست قصد داریم توضیحات اولیه در مورد کمپرسورهای شعاعی را در اختیار شما قرار دهیم. در این کمپرسورها، نیروی گریز از مرکز موجب افزایش فشار می شود. در طول این فرایند دمای قسمت میانی نیز متناسب با فشار افزایش می یابد. این پدیده مانند زمانی است که توسط یک تلمبه دستی تایری را باد می زنیم. کار انجام شده در خروجی کمپرسور ذخیره می شود. در اصطلاحات علمی این افزایش در انتالپی هوا می باشد. (ظرفیت گرمایی یک عنصر در واحد جرم). این تئوری بیانگر این است که افزایش انتالپی برابر است با توان ویژه کمپرسور. گرچه باید مقداری را نیز بعنوان اتلاف در نظر گرفت.

کمپرسورهای شعاعی از نظر ساختمان بسیار کارآ و ساده هستند. به همین دلیل است که امروزه هنوز مورد استفاده هستند و میتوان آنها را جایگزین کمپرسورهای جریان محوری گرداند.

اگرچه از نظر کلی کمپرسورهای شعاعی به دو دسته با پوشش و بدون پوشش طبقه بندی می شوند اما می توان کمپرسورهای شعاعی در شکل های مختلفی طراحی کرده و ساخت. در مدل پوشش دار یک دیسک بر روی پره ها قرار می گیرد که این پوشش جهت جلوگیری از ایجاد وقفه در فرایند است. در نتیجه دو طرف کمپرسور با دیسکهایی پوشانده شده است. دومین قسمت مهم منحنی های سازنده پره ها می باشند که بموجب آنها نقاط بحرانی زاویه پره ها در انتهای خروجی آن قرار می گیرد. البته باید بین دیسکهایی که با پره های شعاعی و پره های با منحنی معکوس فرقهایی قائل شد. آزمایشات عملی نشان می دهند که همه انواع این دیسکها برای موتورهای جت مدل بسیار مناسب می باشند. صرفنظر از ارزش انواع شعاعی، هوای عبوری از آن بصورت دورانی جریان می یابد. یکبار در درون دیسک گاز از مسیر پره عبور کرده و توسط نیروی گریز از مرکز شعاعی به سمت خارج دیسک هدایت می شود. در نهایت هوا با سرعت بسیار زیادی به سمت مجرای خروجی کمپرسور هدایت می شود. در این نقطه سرعت گاز در اثر تغییر پهنا کاهش یافته و باقی مانده انرژی جنبشی به فشار تبدیل میشود. فشار کلی افزایش یافته در این مرحله در تمام دیسک و دیفیوزر تقسیم می شود.