محفظه احتراق 2
تقریبا ۱۸ درصد جرم هوای خروجی از دیفیوزر وارد دهانه ورودی محفظه احتراق که به شکل خرطومی است میشود. بعد از دهانه ورودی که به شکل خرطومی است پروانه کوچک ثابت swirl vanes و صفحه سوراخ دار قرار دارد.
محفظه احتراق همه موتورهای جت دو جداره اند در واقع به صورت دو لوله است که یکی در داخل دیگری است. در لوله داخلی شعله تشکیل میشود به همین جهت به ان فیلم تیوب گفته میشود. لوله دوم که هوای خنک از داخل ان عبور مینماید به جدار خارجی معروف است.
در سرتا سر دیواره ایکه شعله در ان تشکیل میشود نزدیک منطقه ایکه احتراق بوقوع میپیوندد تعدادی سوراختعبیه شده که به انها سوراخهای اولیه گفته میشود. از داخل این سوراخها حدود ۱۰٪ از جریان هوای اصلی که در حال عبور است وارد قسمت اولیه محفظه احتراق میشود.قسمت اولیه محفظه احتراق همان قسمتی است که هوا و سوخت با هم مخلوط شده و انفجار صورت میگیرد.
ملکولهای هوائی که از طریق پروانه کوچک ثابت وارد محفظه احتراق شده اند با مولوکولهای هوای وارد شده از سوراخهای اولیه تداخل و برخورد نموده و یک منطقه از جریانات حلقوی هوا با سرعت خطی کم به وجود میاورد. در واقع با این عمل یک جریان گردبادی همانند حلقه های دود سیگاری که از دهان خارج میشود تشکیل میشود. شتاب این جریان هوای حلقوی توسط احتراق قطرات سوخت تازه سریعا افزایش میابد. درجه حرارت گازهای حاصله از این احتراق به ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد میرسد که برای وارد شدن به تیغه های هدایت کننده توربین خیلی داغ است.
همانطور که ملاحظه میفرمایید دقیقا ۲۸٪ یا تقریبا ۴/۱ هوای خارج شده از دیفیوزر صرف سوختن میگردد. بقیه هوا که برای سوختن استفاده نمیشود و به حدود ۶۰تا ۷۵ درصد میرسد.بطور وسیعی از سوراخهای اطراف لوله ای که شعله در ان تشکیل میشود و به سوراخهای انگشتی معروف است وارد محفظه احتراق میگردد تا درجه حرارت را پایین بیاورد و دیواره لوله ای که شعله در ان تشکیل میشود را خنک نماید.....
ادامه دارد