شروع احتراق و شعله بوسیله شمع انجام میگیرد و پس از انکه موتور روی پای خود ش ایستاد جرقه زدن قطع میشود.

 

انواع محفظه احتراق:

در حال حاظر ۳ نوع محفظه احتراق برای موتورهای توربین دار گازی به کار گرفته میشود. این ۳ نوع عبارتند از :

الف)محفظه احتراق بشکه ای  

ب)محفظه احتراق حلقوی

ج)محفظه احتراق لوله ای حلقوی

که در زیر به شرح کامل انها خواهیم پرداخت.

محفظه احتراق بشکه ای:

این نوع محفظه احتراق به شکل لوله است که به صورت چندتایی در اطراف موتور قرار میگیرند.هوای کمپرسور از طریق مجراهایی که همان دیفیوزرها هستند مستقیما به داخل تک تک ابن محفظه ها هدایت میگردند.هر محفظه احتراق همانطور که در بالا گفتیم  دارای یک لوله داخلی است که در ان شعله تشکیل میشود. اطراف این لوله پوسته یا لوله خارجی قرار دارد که قسمتی از هوا که برای سوختن لازم است از دهانه ورودی وارد لوله داخلی شده و بقیه هوا از فاصله بین دو لایه عبور مینماید و از سوراخهای موجود روی لوله داخلی وارد ان میشود.

لوله های داخلی از داخل با هم ارتباط دارند. این ارتباط اولا امکان تقریبی یکسان بودن  فشار را در داخل همه لوله های داخلی فراهم میاورد. ثانیا در موقع استارت  شعله از  طریق همین لوله های رابط  از یک لوله به لوله دیگر انتشار پیدا میکند.با وجود ارتباط بین لوله های داخلی  نباید مطمئن بود که فشار در تمام لوله ها یکسان است.از این رو عیب این محفظه های احتراق همین عدم یکسانی فشار در انهاست که باعث لگد زدن توربین میگردد. عیب دیگر این محفظه های احتراق  این است که حجم زیادی را اشغال مینماید. اما حسن این محفظه ها سادگی تعمیر و نگهداری و مقرون به صرفه بودن انهاست.

محفظه احتراق حلقوی:

 در این محفظه احتراق لوله ای که  شعله در ان تشکیل میشود بصورت حلقوی و سرتاسری است که اطراف موتور قرار میگیرد. یک طرف باز ان در مقابل دیفیوزر و طرف دیگر ان در مقابل تیغه های هدایت کننده گاز قرار دارد. پوسته خارجی قسمت داخلی و بیرونی این لوله حلقوی را میپوشاند. و هوای خنک (که بین ۶۰ تا ۷۵ درصد هوای کمپرسور است) از بین لوله حلقوی و سرتاسری وپوسته خارجی عبور مینماید و از سوراخهای موجود روی لوله حلقوی وارد ان میشود. طرح و ساخت این  نوع محفظه احتراق بسیار مشکل است. اما راندمانشان بدلیل یکسان بودن فشار گاز در همه نقاط  واشغال فضای کمتر نسبت به  نوع الف زیادتر است. گرچه تعمیر و نگهداری این محفظه احتراق بسیار مشکل است.

محفظه احتراق لوله ای حلقوی:

این محفظه احتراق ترکیبی از دو محفظه احتراق الف و ب است.که از مزایای هر دوی انها استفاده شده است. در واقع لوله تشکیل دهنده شعله دیگر یکپارچه نیست بلکه همانند محفظه احتراق بشکه ای به صورت لوله های مجزایی است  که به هم ارتباط داده شده اند. یعنی در ۶۰ تا ۷۵ درصد هوای کمپرسور مشترکند. از ویژگیهای این نوع محفظه های احتراق  سادگی در تعمیر اساسی و دقت انهاست و از نقطه نظر راندمان تا حدودی همانند محفظه های احتراق حلقوی هستند.