امروزه موتورهای جت در صنایع هوا فضا، نفت و گاز، سامانه های پیش رانش، نیروگاههای تولید برق و ... نقش بسیار کلیدی ایفا می کنند. لذا دانستن اطلاعاتی در مورد این ساخته بشر برای علاقمندان ضروری می نماید.

برای تشریح یک موتور جت ابتدا باید تعریفی از این موتور ارائه دهیم.

موتور جت از دسته موتورهای درون سوز است که با فشرده سازی و خروج هوای فشرده انرژی جنبشی ایجاد می کند. موتورهای درون سوز به موتورهایی کفته می شود که احتراق در درون موتور انجام می شود.

تولید انرژی جنبشی در موتورهای جت دارای چند مرحله است. اما همه این مراحل به توالی و پشت سرهم قرار دارند. این موتورها در ابتدا هوا را توسط کمپرسورهایی که در ورودی موتور وجود دارد فشرده سازی می کنند. سپس هوای فشرده شده به سمت محفظه احتراق هدایت شده و در آنجا با ترکیب با ماده مشتعل کننده که در توربینهای مختلف متفاوت است مشتعل شده و پس از افزایش فشار در اثر افزایش حرارت رخ می دهد هوای فشرده شده به سمت پره های توربین رفته و این پره ها را به گردش در می آورند. پس از آن با سرعت زیادی از خروجی موتور خارج می شود. در مقالات متوالی که در این راستا به انتشار آن در این وبلاگ پرداخته می شود فرایندهای صورت گرفته در این سیکل و همچنین انواع موتورهای جت از نظر کاربرد و ساختار معرفی می شوند.

در ابتدای فرایند، هوا باید توسط کمپرسور فشرده شود. جهت فشرده سازی هوا وجود یک حرکت  اولیه برای کمپرسور الزامی است. جهت شروع حرکت محور کمپرسور از استارتر استفاده می شود. استارتر ها انواع مختلفی دارند. استارترهای برقی، روغنی و ... که در قسمتهای بعدی به توضیح راجع به آنها خواهیم پرداخت.

بعد از اینکه محور کمپرسور توسط استارتر به گردش در آمد کمپرسور شروع به گردش کرده و در طی این فرایند هوا فشرده شده و با سرعت از دهانه ورودی مکیده شده و پس از عبور از درون سیستم از خروجی خارج می شود. پس از اینکه عملیات پرج در توربین به پایان رسید گاز یا ماده سوختی به درون محفظه احتراق که از جریان هوا پر شده است تزریق می شود. و بعد از چند ثانیه جرقه زنی صورت گرفته و احتراق آغاز می شود.با روشن شدن محفظه احتراق به آرامی دور توربین افزایش می یابد. با افزایش مقدار سوخت تزریقی به سیستم دور توربین افزایش یافته تا جایی که به دور خودکفایی برسد. در این هنگام هوای داغ فشرده شده با سرعت به پره های توربین برخورد میکند که علت افزایش دور همین امر می باشد. سپس استارتر جدا شده و توربین خود عامل حرکت خود را فراهم می کند. هوای داغ با عبور از دهانه خروجی محفظه به سمت پره های هدایت کننده رانده می شود. پره های هدایت کننده گاز داغ را به سمت پره های توربین رانده و پره توربین که عامل ایجاد انرژی جنبشی و قدرت و سرعت توربین است را به حرکت در می آورد و از دهانه خروجی خارج می شود.

پایان قسمت اول

در قسمت بعدی به بررسی انواع موتورهای جت از نظر کاربرد خواهیم پرداخت.